Har Motorstyrelsen udfordret din anvendelse af en mandskabsvogn?

Mandskabsvogne, der er konstrueret og indrettet til befordring af mandskab og materiel, kan fritages for afgift, men det ses ikke sjældent, at Motorstyrelsen stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt mandskabsvogne anvendes i overensstemmelse med reglerne for afgiftsfritagelsen.

03. januar 2023 | SKATTER OG AFGIFTER

For at et køretøj kan indregistreres som mandskabsvogn, gælder dels krav til køretøjets indretning og dels krav til anvendelsen. Det er blandt andet en betingelse for afgiftsfritagelsen, at der i personkabinen, som skal være adskilt fra vareladet eller varerummet, er plads til befordring af mindst fire personer, hvoraf mindst ét sæde befinder sig bag forsæderne, og at køretøjet ikke benyttes til privat personbefordring.

Det ses imidlertid ikke sjældent, at Skatteforvaltningen, herunder Motorstyrelsen, stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt mandskabsvogne anvendes i overensstemmelse med reglerne for afgiftsfritagelsen. Dette kan eksempelvis være i forbindelse med kontrolaktioner, som løbende afvikles og i flere tilfælde i samarbejde med politiet.

Håndteres dialogen med Motorstyrelsen ikke korrekt, og opstår der tvivl om de faktiske forhold, vil det endvidere kunne føre til, at Motorstyrelsen opkræver betaling af fuld registreringsafgift og sender sagen til ansvarsvurdering ved Skattestraffesagsenhederne. Dette med henblik på at vurdere, hvorvidt der er grundlag for at sanktionere den – ifølge Skatteforvaltningens opfattelse – forkerte anvendelse af mandskabsvognen.

Skattestraffesagsenhederne vil i den forbindelse typisk foretage en vurdering af, hvorvidt der er grundlag for at slutte en straffesag med et bødeforlæg på – når der bortses fra bundgrænser – en eller to gange den afgift, som opkræves i forbindelse med indregistreringen på fuld afgift.

Hvad skal gøres, hvis Motorstyrelsen opkræver fuld registreringsafgift?

Ved opkrævning af fuld registreringsafgift vil Motorstyrelsen fremsende et forslag til afgørelse og senere en afgørelse, og det er ofte væsentligt at få tjekket, om der er grundlag for den opkrævning, som Motorstyrelsen har til hensigt at foretage eller allerede har gennemført.

Dette med henblik på at vurdere, hvorvidt det vil være relevant at klage over afgørelsen eller indbringe denne for domstolene for at ændre denne.

I en nyere afgjort domstolssag – offentliggjort som SKM2022.422.BR – ændrede byretten således den af Landsskatteretten trufne afgørelse.

I den pågældende sag havde Landsskatterettens flertal fundet, at uanset om der var tale om en betydelig kørselsafstand, så havde virksomheden ikke dokumenteret nogen erhvervsmæssig begrundelse for, at medarbejderne havde værktøj mv. på deres private bopæle, hvorfor Landskatteretten fandt, at kørslen mellem arbejdsplads og bopæl derfor udelukkende var begrundet i privat personbefordring. Landsskatteretten stadfæstede dermed Motorstyrelsens afgørelse om, at betingelserne for at fritage køretøjet for afgift ikke var opfyldt. Et enkelt retsmedlem udtalte dog, at den pågældende kørsel måtte være erhvervsmæssig under henvisning til, at der var tale om en betydelig afstand mellem bopæl og arbejdsplads, at medarbejderne fik løn for tid brugt på kørsel, og at der på medarbejdernes bopæle var et mindre lager af materiel og værktøj.

Byretten indtog det samme synspunkt som det dissentierende retsmedlem om, at der var tale om en betydelig kørselsafstand, at medarbejderne modtog løn for kørsel, og lagde derudover vægt på det af virksomhedens direktør oplyste for byretten, at medarbejderne opbevarede kostbart værktøj i mandskabsvognen for at undgå tyveri fra arbejdspladsen. Hertil kom, at mandskabsvognene blev overvåget med en GPS-tracker. Videre bemærkede byretten, at det ikke kunne føre til et andet resultat, at kørslen skete op til påske, og at medarbejderne medbragte tøj og andre personlige effekter.

Afsluttende bemærkninger om praksis

Dommen er et eksempel fra offentliggjort praksis, hvor en af Motorstyrelsen opkrævet registreringsafgift er blevet tilsidesat, da anvendelsen af mandskabsvognen ikke var i strid med betingelserne for afgiftsfritagelse.

Opmærksomheden henledes imidlertid på, at mange domme og afgørelser ikke offentliggøres af Skattestyrelsen eller Skatteministeriet. Dette uanset de kan have betydning for retsstillingen og mulighederne for at opnå et gunstigt resultat i en lignende klage- eller domstolssag.

Vil du læse mere om betydningen af dette, herunder betydningen for din sag, henvises der til artiklen ”Betydningen af ikke-offentliggjort administrativ praksis og udsagn gengivet i Den juridiske vejledning” fra Fagligt indstik, der er udgivet af FDR, Foreningen for Danske Revisorer.

Har du behov for hjælp?

Som det fremgår ovenfor, ses det ikke sjældent, at Motorstyrelsen i forbindelse med kontrol stopper og kontrollerer mandskabsvogne. Såfremt du måtte blive involveret i en afgiftssag, der drejer sig om mandskabsvogne, og du ønsker en uforpligtende vurdering af denne, er du altid meget velkommen til at kontakte os.

Hos Skatteafdelingen i TVC Advokatfirma har vi i vidt omfang adgang til de positive, utrykte afgørelser, der kan være afgørende for udfaldet af en klage- eller domstolssag.