Skattestyrelsen stiller i dag krav om digitale kasseapparater hos en række virksomheder, herunder kiosker og restauranter, og har arrangeret en lang række kontrolbesøg i 2022.
16. januar 2022 | SKATTER OG AFGIFTER
Fra den 1. juli 2021 har ejere af mindre virksomheder, eksempelvis kiosker, restauranter, værtshuse m.fl., kunne blive pålagt at anvende digitale sagsregistreringssystemer – nærmere betegnet digitale kasseapparater.
Tiltaget vil medføre en større skattekontrol af pengestrømmene hos virksomhederne. Er der derfor i virksomheden endnu ikke et sådant apparat, så er det ved at være en god idé at få det.
Skattestyrelsen vil i 2022 nemlig besøge alle de virksomheder, som er blevet pålagt at bruge et digitalt salgsregistreringssystem i 2021. I 2021 besøgte Skattestyrelsen 357 virksomheder, hvoraf 215 blev pålagt at anvende et digitalt salgsregistreringssystem. Disse 215 virksomheder vil være sikrede et besøg i 2022.
Følger virksomheden ved sådan et besøg ikke reglerne, vil det udløse en bøde på 10.000 kr.
Alle bør være opmærksomme
Selvom det i første omgang ser ud til, at det kun er de allerede pålagte virksomheder, der får et kontrolbesøg, så bør en række mindre virksomheder indstille sig på, at også de bliver mødt af kravet.
Når vi kommer ind i 2024, vil det nemlig være obligatorisk for en række udvalgte brancher at bruge digitale salgsregistreringssystemer.
Ender et kontrolbesøg i en konflikt med Skattestyrelsen?
Såfremt Skattestyrelsen efter et kontrolbesøg måtte finde anledning til at ændre virksomhedens skat eller moms, er du helt uforpligtende velkommen til at kontakte os for en vurdering af Skattestyrelsens udspil.