Grænserne for loyal reference

Ny afgørelse i Sø- og Handelsretten har stor betydning for designeres ret til markedsføring af egne designs. Dette uanset, at designet er skabt ved anden virksomhed.

07. august 2024 | IMMATERIALRET

Den 24. juni 2024 afsagde Sø- og Handelsretten dom i sagen mellem Jacob Jensen Design A/S (JJD) og Timothy Jacob Jensen Studios A/S (TJJS).

Sagen blev anlagt af JJD mod TJJS. JJD hævdede, at TJJS’ uberettiget brugte og refererede til designs, som den tidligere grundlægger, ejer og chefdesigner, Timothy Jacob Jensen (TJJ), havde skabt under sin ansættelse hos JJD. Sagen omhandlede designfirmaet, TJJS’, ret til at gengive og henvise til tidligere designs, henvise til en række udmærkelser og priser, samt at markedsføre sig med en række videoer.

Rettens afgørelse

Sø- og Handelsretten fastslog, at TJJS har ret til at referere og afbilde visse tidligere designs, i det omfang designeren, TJJ, har medvirket til udførelse af de enkelte designs, som tidligere ansat i virksomheden. TJJS kan derfor i forbindelse med markedsføring af sin nye virksomhed referere til de tidligere designs, selvom designeren havde overdraget alle rettigheder til den tidligere virksomhed. Dette er under forudsætning af, at gengivelsen af værkerne sker i overensstemmelse med god skik.

TJJS blev dog dømt for den konkrete gengivelse af værkerne på firmaets hjemmeside, da teksten til de konkrete eksempler gav indtryk af, at virksomheden havde været direkte involveret i skabelsen af de tidligere designs og derfor virkede vildledende. Retten fastslog, at sådanne referencer kunne tillades, hvis det var tydeligt, at der i stedet blev refereret til TJJ som person.

Endelig bemærkede Sø-og Handelsretten, at TJJS’ henvisning til en række udmærkelser, priser samt videoer ikke var i strid med JJDs rettigheder, da disse ikke gav anledning til forveksling mellem JJD og TJJS og i øvrigt ikke fremstod vildledende eller illoyale. Derudover var TJJS’ brug af eget navn med bredt match som Google AdWords tilmed ikke i strid med JJDs rettigheder.

Det ses ikke sjældent, at søgetermer i Google AdWords bliver genstand for diskussioner om rettigheder. Vil du læse mere om, hvad Google AdWords er, kan du læse mere i denne nyhed samt i denne.

Dommens betydning

Denne dom skaber en vigtig præcedens ved at skelne mellem designerens personlige rettigheder og det tidligere firmas rettigheder. Retten anerkendte designerens behov for at anvende de omhandlende designs inden for rammerne af lovlig reference, herunder overholdelse af god markedsføringsskik. Dommen vil derfor få stor betydning for designere og deres mulighed for at markedsføre deres designs fremover.

Afgørelsen medfører endvidere nye perspektiver vedrørende rækkevidden af designforordningens artikel 20, stk. 1, litra c, da retten fandt, at TJJ, inden for rammerne af bestemmelsens anvendelsesområde, bevarer retten til loyal referencebrug.

Du kan læse Sø- og Handelsrettens afgørelse her.

Har du brug for rådgivning?

Er du i tvivl om, hvordan du bedst sikrer dine rettigheder, anbefaler vi, at du søger kvalificeret og professionel rådgivning. TVC Advokatfirma er altid klar til en uforpligtende drøftelse af din konkrete sag.