Ny markedsføringslov

Folketinget har i dag vedtaget en ny markedsføringslov, som skal sikre bedre rammer for forbrugerne og samtidig give virksomhederne nemmere adgang til blandt andet at markedsføre sig på de sociale medier.

25. april 2017 | IMMATERIALRET

Formålet med den nye markedsføringslov er at få en klar og overskuelig lov, som er i overensstemmelse med EU-reguleringen. Erhvervsminister Brian Mikkelsen udtaler: ”Markedsføringsloven beskytter forbrugerne mod vildledning og aggressiv markedsføring, og samtidig understøtter vi effektiv og fair konkurrence mellem virksomhederne til gavn for markedet og forbrugerne.”

De væsentligste ændringer i loven er, at

  • spamreglen lempes, både i forhold til B2B og B2C markedsføring, så det bliver lettere at markedsføre sig både overfor kunder og forbrugere via e-mail, uden først at skulle indhente deres samtykke hertil, og
  • der ophæves en række regler, herunder kravet om skiltning med organiseret rabat, kravet om vejledningspligt i forbindelse med salg, regler om brugen af garanti-begrebet, og endelig reglen om oplysningspligt i forbindelse med køb på kredit
  • der komme nye regler om forbrugerombudsmandens beføjelser, nye regler om boligkreditaftaler, nye regler om prisoplysninger for serviceydelser, og øget adgang for forbrugerne til at kræve flere oplysninger til brug for vurdering af disse oplysninger

Den nye markedsføringslov træder i kraft den 1. juli 2017. Du kan læse den endelige lov via linket nedenfor.

Vores eksperter står klar til at rådgive dig vedrørende de nye regler. Du er altid velkommen til at kontakte nedenstående for en uforpligtende drøftelse.