Leasingaftaler er alt for ofte uigennemskuelige

Leasing har vundet stort indpas de seneste par år. Alt fra biler til print-, kopi- og kaffemaskiner til digitalt udstyr kan leases. Men leasing er ikke bare finansiering uden bekymringer. Inden du skriver under på en leasingkontrakt, er det vigtigt at have læst kontrakten godt igennem og søge juridisk rådgivning, hvis du er i tvivl.

27-02-2017 | Commercial & Finance

For mange virksomheder kan det være fristende at lease nyt udstyr til kontoret frem for at købe udstyret. Økonomisk kan det også være et fornuftigt alternativ, da leasingydelsen er en fradragsberettiget driftsudgift i modsætning til afdrag på lån i banken.

Et stadigt stigende antal virksomhedsejere vælger derfor at lease. Desværre glemmer alt for mange at fokusere på kontraktens indhold, påpeger partner og advokat hos TVC Advokatfirma Anders Rynkebjerg, der til dagligt rådgiver om leasingkontrakter.

Uigennemskuelige leasingkontrakter

Det er vanskeligt at være leasingtager, fordi man ikke har faste priser eller gennemskuelige aftaler at forholde sig til. Man ved derfor ikke, om prisen på maskinen er høj eller lav, som hvis man eksempelvis leasede en bil, hvor man kan sammenligne bilens offentligt tilgængelige pris med leasingaftalen.

”Problemet med eksempelvis print- og kopimarkedet er, at der ikke er nogle virksomhedsejere der umiddelbart ved, hvad en kopimaskine koster, og der er ikke prislister tilgængelige,” siger Anders Rynkebjerg til Erhvervsavisen.

Ifølge Anders Rynkebjerg kommer leasingtagerne ofte galt afsted, fordi leasingkontrakten er uigennemskuelig: ”Leverandørerne tager så meget, som de kan slippe afsted med, for maskinerne, og mange gange alt for meget. Der er ofte tale om fire til 20 gange så meget, som prisen burde være – eller endnu mere. Jeg har sågar set sager om priser helt op til 200 gange så meget.”

Hvad skal du være opmærksom på som virksomhedsejer, når du leaser udstyr til kontoret?

Hvis kontrakten er svær at tyde, bør du blive opmærksom. I de særligt uigennemskuelige sager, er prisen på service og prisen på maskinen ofte blandet sammen. Det kalder leasingselskaberne for ’all in-aftaler’ eller ’driftsaftaler’.

Når beløbene i kontrakten ikke er udspecificeret, skal man som leasingtager selv gætte sig til, hvor meget der går til service, og hvor meget der går til finansiering af maskinen. På den måde kan man prøve at gætte sig til, hvad maskinen sammenlagt ender med at koste, frem til leasingperioden slutter – og det er ofte alt for meget. 

Virksomheder, som har en aftale med et leasingselskab, bliver ofte kontaktet med et godt tilbud om en ny og mere moderne maskine, også selvom den nuværende leasingperiode ikke er udløbet, og maskinen ikke fejler noget.

Når du som leasingtager siger ja til en ny all in-aftale, får du ofte ikke at vide, hvad din restgæld er. Når leverandøren kommer og fjerner den gamle maskine og sætter den nye op, lægger de blot restgælden fra den gamle aftale oven i den nye leasingaftale, som har en anden ydelse, og så skal du som virksomhedsejer igen gætte sig til, hvad der er maskine, service og restgæld.

Problemer i 90 % af alle leasingaftaler vedrørende print og kopi

Mange af leverandørerne og leasingselskaberne gør bevidst leasingaftalerne uigennemskuelige, så de på den måde kan gøre dem så dyre som muligt.

Ifølge Anders Rynkebjerg er print- og kopibranchen er det rene vilde vesten: ”Hvis man får en kontrakt eller et leasingstilbud, der virker for godt til at være sandt, er mit bedste råd, at man skal holde sig langt væk for at undgå at blive snydt,” uddyber han overfor Erhvervsavisen.

TVC Advokatfirma anbefaler

Vi møder desværre alt for ofte klienter, når de har underskrevet leasingaftalen og er blevet snydt til at indgå en alt for dyr leasingaftale, så det er nødvendigt at gennemføre en bekostelig retssag for at få tabet erstattet.

TVC Advokatfirma råder alle erhvervsdrivende til at søge juridisk rådgivning, inden de skriver under på en leasingaftale. Omkostningen ved den juridiske rådgivning er forsvindende lille i forhold til udgifterne ved efterfølgende at skulle gennemføre en retssag eller sidde fast i en alt for dyr kontrakt.

 

Nyheden er skrevet med udgangspunkt i en artikel bragt i Erhvervsavisen d. 23. februar 2017, skrevet af Cecillie Fabritius Andersen.