Lovforslag til en ny markedsføringslov

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen offentliggjorde den 1. juli 2016 en rapport, som indeholder et udkast til lovforslag til en ny markedsføringslov.

10-08-2016 | IP & Technology

Rapporten fra Erhvervs- og vækstministeriet indeholder en række anbefalinger til ændringer af den nuværende markedsføringslov og et udkast til en ny markedsføringslov. Lovforslaget sendes nu i høring og forventes at træde i kraft den 1. juli 2017.

Formålet med det nye lovforslag er at få en klar og overskuelig lov, som er i overensstemmelse med EU-reguleringen. 

De væsentligste ændringer er, at

  • spamreglen lempes, både i forhold til B2B og B2C markedsføring, så det bliver lettere at markedsføre sig både overfor kunder og forbrugere via e-mail, uden først at skulle indhente deres samtykke hertil, og
  • der ophæves en række regler, herunder kravet om skiltning med organiseret rabat, kravet om vejledningspligt i forbindelse med salg, regler om brugen af garanti-begrebet, og endelig reglen om oplysningspligt i forbindelse med køb på kredit
  • der komme nye regler om forbrugerombudsmandens beføjelser, nye regler om boligkreditaftaler, nye regler om prisoplysninger for serviceydelser, og øget adgang for forbrugerne til at kræve flere oplysninger til brug for vurdering af disse oplysninger

Læs rapporten fra udvalg om markedsføringsloven

Se hele udkastet til lovforslaget

 

Læs mere